Isnin, 2 Disember 2019

Doa Taubat

✒ Kita semua pernah melakukan kesalahan dan dosa. Sama ada dosa dengan Allah, dosa dengan ibubapa, dosa dengan rakan taulan, dan mungkin juga rasa bersalah terhadap diri sendiri. Mungkin kita ada melakukan dosa semalam atau mungkin juga pada masa ini atau mungkin juga esok.

 ✒ Adakah kita sudah meminta ampun, minta maaf dari dosa dan atas kesalahan yang kita lalukan semua itu?

✒ Baiknya Allah, sekali pun sebesar gunung kesalahan kita lakukan tetapi setelah kita memohon keampunan sebenar-benar taubat pada Dia, Dia tidak akan menggungkit kembali kesalahan yang pernah kita lakukan di Padang Mahsyar nanti. Allah sudah memapadamkan semua itu dari buku amalan kita. Kalau main-main saja minta ampun, bukan Allah tidak tahu.

Meninggalkan perbuatan dosa.

✒ Istighfar tidak akan laku di sisi Allah jika masih berbuat dosa. Dosa bukan saja membuat hati resah malah menutup pintu rezeki. Sabda Nabi s.a.w. : dan seorang lelaki akan diharamkan baginya rezeki kerana dosa yang dibuatnya."
 ( Riwayat at-Tirmizi )

✒ Sebenar-benarnya taubat ialah taubat nasuha yang dapat meleburkan dosa sebelumnya. Dan Allah Maha menerima taubat hamba-hamba-Nya yang mahu bertaubat kepada-Nya.

✒ Dan orang yang bertaubat dari segala dosa bagaikan orang yang tidak memiliki dosa. Allah S.WT berfirman, ertinya, “Dan Dialah yang menerima taubat dari hamba-hambaNya dan memaafkan kesalahan-kesalahan dan mengetahui apa yang kamu kerjakan.
( QS. asy-Syura: 25 ).



Perhatian :

✒Janganlah sekali-kali kita memandang ringan sekalipun ia hanya dosa kecil.

✒ Kerana dosa yang tidak terampun, walau sebesar zarah sekalipun, pastinya akan menerima pembalasan seadil-adilnya.

Akhir kata, semoga doa ini menjadi panduan, mudah-mudahan Allah memberkati sepanjang kehidupan kita di dunia & akhirat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan