Rabu, 9 Oktober 2019

Maaf Jika Aku Tak Sempurna


Topik kita hari ni, dosa dan pelaku dosa.Realiti masyarakat zaman sekarang, once seseorang tu dah buat satu kesalahan, kita hukum dia terus. Banned dia. Isolated dia. Bagi dia rasa lagi down. Sampaikan dia rasa,

"alang-alang dah jadi teruk, teruskan jelah. lagipun, bukan ada orang kesah. "

Malah, ada juga yang sampai rasa bunuh diri adalah jalan terbaik untuk keluar dari kemelut hidup ni.

Siapa kita nak judge seseorang tu…? Biarpun dia pernah buat dosa, takkan lah dia dah tak boleh bertaubat…? Dan lagi, boleh jadi, orang yang kita pandang hina tu, yang jahat tu, adalah orang yang lebih baik dari kita suatu hari nanti.

Siapakah kita yang hendak menghakimi orang lain…? Siapakah kita yang sesuka hati menjatuhkan hukuman kepada orang lain…? Siapakah kita untuk mencaci dan mencerita keburukan orang lain…? Dah sempurna sangat ke kita...? Padahal kita tak sedar diri kita juga sama… Kita juga hamba Allah.

Janganlah kita terlalu menghina seseorang akan masa silamnya…Mungkin seseorang itu murah harga dirinya satu ketika dulu, tapi tak mustahil satu hari nanti beliau akan menjadi wanita yang lebih solehah dari kita kan…? Kenapa kita tak boleh nak menerima perubahan pada orang lain…? Apa yang buruk, apa yang aib, apa yang dosa itulah yang sentiasa disebut-sebut, yang sering diungkit-ungkit. Tak sedarkah kita, kita mengata-ngata tu pun berdosa jugak…? Sepatutnya kita memperkatakan mengenai perubahannya.Sepatutnya kita bersyukur kerana orang itu mahu berubah ke arah yang lebih baik.

Oleh itu, hidup kat muka bumi ni jangan sombong.Sentiasa rendah diri. sentiasa muhasabah diri
.
Kita sibuk bercerita tentang KEAIBAN orang lain...Bagi kita TIDAK MENGAPA kerana orang itu tidak mengetahuinya..Sedangkan itu AMARAN ALLAH..Kita sudah MENFITNAH saudara kita..Seorang HAMBA ALLAH…Walaupun KEBENARAN itu tiada siapa yang tahu...Perbuatan kita itu sentiasa dalam PEMERHATIAN ALLAH...Kita merasa BERKUASA bila kita dapat MENGAWAL kehidupan ORANG LAIN...Tanpa sedar AZAB ALLAH sedang menanti kita di sana.

Jangan mudah membenci seseorang di atas kesalahan dia pada masa lampau. Benci perbuatan dia, bukan orangnya.Kita patut tolong dia, guide dia ke jalan yang benar.Jalan yang Allah redhai.

Melupakan dosa adalah satu dosa.Kemudian tidak pun takut dengan dosa yang telah dibuat adalah satu dosa pula.Kalau berbangga dengan dosa itu lebih-lebih lagi kesalahan itu bertambah membesar.Dosa itu bertambah besar dan bertimbun-timbun pula.Jika tidak takut dengan dosa sekalipun belum berbuat pun satu dosa satu kesalahan.Yang belum melakukannya satu kesalahan juga.Dosa itu bukan kerana sudah membuat kesalahan atau dosa.Tapi kerana tidak takut atau tidak bimbang terbuat dosa adalah satu kesalahan pula.Sebagai seorang hamba sepatutnya sentiasa takut dengan dosa.Sekalipun belum terbuat dosa.

Semua orang tak terlepas dari berbuat dosa. Saya pun sama. Sentiasa lakukan dosa tak kira waktu, Sama ada saya sedar ataupun tak. *Astaghfirullah.. malu!* Kalau nak banding keadaan kita dengan para sahabat nabi selepas mereka TERbuat dosa, memang jauh panggang dari bara.

Ada satu kisah di mana seorang Sahabat baru balik dari medan perang, dia tiba-tiba ternampak di pintu rumahnya betis seorang perempuan (isteri sahabatnya). Terus dia melompat keluar dari pintu dan berlari meninggalkan rumahnya bertahun-tahun, bertaubat dengan Allah kerana ketidak sengajaannya itu. Rintihan taubatnya itu turut menjadi amalan kita sehingga ke hari ini.

Maksudnya: “Tuhanku, aku tidak layak untuk ke Syurga-Mu. Tetapi aku tidak pula sanggup menanggung seksa Neraka-Mu.Dari itu,kurniakanlah keampunan kepadaku ampunkanlah dosaku  sesungguhnya Engkaulah pengampun dosa-dosa besar.”

Oleh itu, kita perlukan sahabat, teman, rakan yang baik. yang boleh bantu kita, yang mampu bimbing kita. yang mampu menyedarkan kita akan kesalahan kita, dan boleh memberi nasihat kepada kita. Lihat, betapa pentingnya tanggungjawab sebagai seorang sahabat ni.

"Dan tetaplah memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu bermanfaat bagi orang-orang yang beriman." (adz Zariyat: 55)

Dan apabila diberikan nasihat, jangan pula kita tidak mengendahkannya. cuba dengar, praktikkan, dan sentiasa nilai balik diri kita.Berterima kasihlah kepada sahabat-sahabat, rakan-rakan, yang sudi menegur.Sudi memberi nasihat.Kerana itu tandanya mereka sayang akan kita.Beruntunglah kamu.

And last but not least, Ingat lagi tak cerita pasal tha'labah…?
Ianya tentang bagaimana keadaan sahabat nabi selepas TER buat dosa.Tha'labah adalah seorang sahabat nabi s.a.w.Beliau telah diperintahkan nabi untuk mencari sesuatu.Dalam perjalanan beliau melalui sebuah rumah yang pintunya terbuka.Angin yang bertiup membuatkan pintu tandas rumah itu juga terbuka.Dan Tha'labah ternampak seorang wanita tengah mandi.

"A'uzubillah! Ya Allah aku takut nanti malaikat Jibril memberitahu kepada Rasulullah s.a.w ! Ya Allah, aku takut turunnya ayat al-Quran yang menyenaraikan aku dalam golongan orang yang berbuat dosa! Ya Allah..."

Beliau merintih ketakutan sehingga terlupa akan pesanan nabi s.a.w.Beliau melarikan diri dan terjumpa satu bukit di pinggir Madinah yang dipuncaknya ada sebuah gua. Tha'labah masuk ke dalam gua tersebut dan asyik menangis. Tha'labah menangis dan menangis, beliau kesal amat dengan dosanya.

Pada masa yang sama, Rasulullah S.A.W menanti kepulangan Tha'labah beberapa hari namun Tha'labah tidak kunjung tiba. Lalu Rasulullah S.A.W mengarahkan Saidina Umar r.a untuk mencari Tha'labah dan beliau terjumpa Tha'labah di tempat dia bersembunyi di puncak bukit.

Umar berkata "Tha'labah, Rasulullah mahu berjumpa kamu."

"Kenapa? Sudah turunkah ayat al-Quran tentang dosaku, sudah beritahukah Jibril kepada Rasulullah, aku tidak mahu masuk neraka, aku tidak mahu masuk neraka." Kata Tha'labah dalam ketakutan yang amat sangat.

Oleh sebab Tha'labah sudah tersangat lemah, Saidina Umar r.a memimpinnya pulang ke rumah. Apabila Rasulullah s.a.w menziarah Tha'labah, Tha'labah sedang terlentang lalu Rasulullah s.a.w meriba kepala Tha'labah.

Tetapi Tha'labah mengetepikan kepalanya. Rasulullah bertanya, "kenapa wahai Tha'labah?"

"Wahai Rasulullah, kepala yang penuh dosa ini tidak layak untuk berada di ribamu," kata Tha'labah.

"Apa yang kamu mahu Tha'labah?"

"Ya Rasulullah, aku mahukan keampunan Allah"

"Apa cita-cita kamu wahai Ta'labah?"

"Cita-cita aku hanya syurga Allah. Tolonglah doakan moga Allah mengampunkan dosa-dosaku."

Lalu Rasulullah s.a.w berkata, "wahai Tha'labah aku menjamin kepadamu apa yang kamu mahu dan cita-citamu. Inilah bukti taubatmu."

Tidak lama selepas itu, Tha'labah menghembuskan nafasnya yang terakhir di riba Rasulullah s.a.w.

Ketika mayat Tha'labah siap dikafan dan tiba masa untuk dikebumikan, Rasulullah s.a.w datang agak lewat ketika itu. Para sahabat membuka jalan kepada Rasulullah untuk rapat ke kubur Tha'labah. Tetapi Rasulullah berjalan merapati kubur Tha'labah dalam keadaan berjalan yang perlahan, dan seperti tersekat-sekat.

Sahabat-sahabat bertanya, "wahai Rasulullah, kami telah membuka jalan, mengapa Rasulullah berjalan dengan tidak selesa?"

Rasulullah menjawab, "kamu tidak dapat melihat betapa ramainya malaikat yang hadir menghantar Tha'labah ke kubur."

Itulah kisah hidup seorang remaja hebat bernama Tha'labah. Betapa takutnya beliau dengan azab Allah SWT walaupun beliau tidak sengaja terpandang perempuan yang sedang mandi itu. Begitu malu bertemu Rasulullah, begitu mengharap keampunan Allah s.w.t, dan akhirnya menhembus nafas yang terakhir di ribaan insan mulia bernama Muhammad bin Abdullah, dan jasadnya diiringi malaikat ke kuburan. Subhanallah!

Semoga kita semua mengambil iktibar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan